Oct 102012

Utrecht – 8 oktober 2012. Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) is verrast door de plotselinge aankondiging van de afschaffing van de studiefinanciering. Op de dag dat de langstudeerboete teruggedraaid werd, kwam ook het nieuws naar buiten dat er een “sociaal” leenstelsel op komst is. “Studenten belanden zo van de regen in de drup”, meent Thijs van Reekum, voorzitter van het ISO.

Vandaag kwam het nieuws naar buiten dat studenten die beginnen met studeren op 1 september 2014 geen studiefinanciering meer krijgen. De prestatiebeurs wordt vanaf dan een leenstelsel. Het wordt gepresenteerd als een “sociaal” leenstelsel, omdat afgestudeerden langer de mogelijkheid hebben om te terug te betalen en de rentes gunstig zijn voor de lening. Het ISO reageert terughoudend: “Er is geen duidelijkheid over de uitvoering van het leenstelsel, maar blij zijn we er niet mee”, zegt ISO-voorzitter Thijs van Reekum.

De studentenorganisatie vindt het redelijk dat de invoering per cohort wordt doorgevoerd. “Dit betekent dat huidige studenten die nu studeren niet te maken krijgen met onverwachte veranderingen en dat alleen studenten van 2014 te maken krijgen met het leenstelsel”, aldus Thijs van Reekum, voorzitter van het ISO. “De vraag is nu wat er gedaan wordt aan een structurele verhoging van de studieschuld met €13.000,-“ en wat dit voor gevolgen heeft voor de toegankelijkheid van het hoger onderwijs”. Er is visie nodig op wat er gebeurt met de (eventuele) restschulden.

Het ISO vraagt om duidelijkheid over de aanvullende beurs. “De aanvullende beurs is ontzettend belangrijk voor de studenten van lagere economische klasse”, zegt Thijs van Reekum. Zonder deze beurs is het voor deze studenten bijna onmogelijk om rond te komen, omdat zij geen financiële steun van hun ouders ontvangen.